12 kwietnia, 2021

Jak tworzyć gotowe lekcje angielskiego?

Cześć! Dzisiaj wychodzę do Was z tematem tworzenia swoich autorskich materiałów, jakimi są gotowe lekcje angielskiego. Jeśli macie ochotę dowiedzieć się jak się je robi to zapraszam 🙂

Czy warto tworzyć swoje gotowe lekcje?

Zacznę od tego, że tworząc swoje gotowe lekcje jesteś w stanie wyciągnąć z nich to co Ty chcesz, a nie inny autor. Ty znasz najlepiej swoich uczniów oraz ich potrzeby.

Wiesz też na jakiego rodzaju materiałach oraz ćwiczeniach najlepiej Ci się pracuje i co przynosi efekty.

Każdy z nas nauczycieli ma swoje sposoby i metody, oczywiście wiele z nich się też powiela, bo przecież wszyscy przekazujemy wiedzę innym i nie jest to nic nowego 🙂

Dzięki swojej lekcji możesz sam ustalić co chcesz w niej głównie ćwiczyć. Mówienie i dyskusje na dany temat, słuchanie ze zrozumieniem, czytanie i pisanie, słownictwo, a może kombinację kilku z nich?

Wszystko jest możliwe i wszystko zależy od Ciebie.

Tu możesz zobaczyć przykład jednej z mojej gotowej lekcji na podstawie krótkiego dokumentu o Starbucksie.

Jak zacząć tworzyć swoje gotowe lekcje?

Tworzenie gotowej lekcji zaczyna się albo od inspiracji jakimś filmem, filmikiem, artykułem, zdjęciem lub pomysłem na zadanie i wyszukanie do niego odpowiednich materiałów.

Zdecydowanie łatwiej jest moim zdaniem zacząć tworzyć gotową lekcję od inspiracji jakimś autentycznym materiałem. A tych akurat jest mnóstwo w internecie, więc z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie.

Chodzi o to, aby widząc ciekawy materiał potrafić wybrać z niego najciekawsze lub najpotrzebniejsze zwroty i słowa. Takie, które chcemy aby nasi uczniowe zapamiętali. Ważne jest też abyśmy tworzyli pytania w taki sposób, aby uzyskać jak najwięcej informacji oraz zachęcić uczniów do dyskusji.

Na początku tworzenia gotowej lekcji polecam ustalić sobie plan. Co chcemy aby się w niej znalazło? czego chcemy nauczyć uczniów? Jak zbudować zadanie, aby uczniowie byli w stanie coś zapamiętać?

Pamiętajcie, że najlepiej działają powtórki.

Jeśli w trakcie całej lekcji uczeń będzie musiał wykorzystać dane słowa kilka razy i znaleźć ich definicje albo tłumaczenia, wykorzystać w tekście i na koniec jeszcze użyć odpowiadając na pytanie to mamy wielkie szanse, że dane słowa zostanie zapamiętane 🙂

Tworzenie gotowej lekcji na podstawie materiałów wideo

Jeśli zaczynasz tworzenie gotowej lekcji od inspiracji jakimś materiałem wideo to najpierw powinieneś obejrzeć dany filmik min. dwa razy, żeby wiedzieć jakie zadania i pytania do niego stworzyć.

Ja najczęściej zaczynam od pytań do danego filmu. Czyli oglądam i wyłapuję ważne informacje albo zwroty i układam do nich pytania, tak aby uczniowie wyszukali dane informacje ze słuchu.

Można też zrobić zadanie na uzupełnianie luk. Jeśli widzisz jakieś ciekawe słowa lub zwroty w filmiku to będzie to fajne ćwiczenie na słownictwo.

Możesz np. spisać część transkryptu z video i usunąć z niego wybrane zwroty. Następnie wrzucić je w chmurkę i zrobić zadanie na gap filling z podanych słów, lub trudniejszą wersję na gap filling ze słuchu, bez podanych słów w chmurce 🙂

Up to you!

Zachęcam również to sprawdzenia innej z moich gotowych lekcji, która uczy podstawowych zwrotów wykorzystywanych podczas video calls. W tej lekcji jest duży nacisk na zwroty i słówka.

Jak wykorzystać artykuły w gotowych lekcjach?

Jeśli zdecydujesz się na wykorzystanie jakiegoś artykułu albo innego tekstu w swojej gotowej lekcji, to też najlepiej najpierw zastanowić się i odpowiedzieć sobie na pytanie co ja chcę z niego wyciągnąć i czego chciałbym nauczyć swoich uczniów?

Tutaj najczęściej możemy zrobić gap filling na jakieś konkretne słowa, lub stworzyć pytania do tekstu. Jeśli tekst jest długi to możemy wykorzystać tylko jego wybrany fragment. A jeśli jest dłuższy to sprawdzi się np. jako praca domowa 🙂

W tej lekcji możesz zobaczyć jak dwa ostatnie zadania mogą być wykorzystane na lekcji lub jako praca domowa.

Zadania na słownictwo w gotowych lekcjach

W wybranym artykule możemy też wybrać kilka słów i je w nim podkreślić, a potem zrobić zadanie na słownictwo. Fajnie się sprawdzają słowa + definicje, albo słowa + ich synonimy. Tutaj akurat mamy dość duże pole do popisu. Tak samo możemy wykorzystać idiomy albo phrasal verbs.

Ja często robię dwa zadania na słownictwo, np. pierwsze, aby wypisać konkretne słowa ze słuchania, a drugie na te same słowa ale już dopasowanie ich do definicji, aby lepiej się utrwaliły. Można też zrobić zadanie na tworzenie swoich zdań lub dialogów, albo posegregować dane słowa na jakieś kategorie.

Na co musze uważać tworząc gotową lekcję angielskiego?

Z pewnością na to, aby nie zanudzić swoich uczniów. Aby zadania nie były za długie i monotonne.

Najlepiej na zajęciach sprawdzają się filmiki 1-5 minutowe, a jeśli są dłuższe to wykorzystaj je w pracy domowej, aby nie tracić czasu na lekcji.

Ważne jest również, aby wykorzystać potencjał danego materiału i przygotować zadania w taki sposób, aby zachęcały ucznia do dyskusji, pomogły zrozumieć i utrwalić nowe słownictwo lub gramatykę.

Dobrze jest taką gotową lekcję uatrakcyjnić, czyli skomponować urozmaicone zadania, aby wydobyć z ucznia jak najwięcej i dobrać do tego pracę domową na dodatkowy samodzielny praktis.

W tej lekcji np. wyodrębniłam 10 głównych słów, które pojawiają się w materiale video i wykorzystałam je również jako te, które chciałabym aby uczniowie zapamiętali.

Skąd brać pomysły na gotowe lekcje?

Tego akurat nikt nam nie da na tacy. Tu trzeba wykorzystać swój potencjał i kreatywność, dlatego też nie każdy jest zwolennikiem robienia swoich materiałów, bo nie oszukujmy się, trochę to zajmuje.

Jeśli nie masz wystarczająco czasu, aby samemu tworzyć, możesz śmiało korzystać z gotowych lekcji udostępnianych przez innych nauczycieli i twórców. Wystarczy trochę pogrzebać w internecie 🙂

Bardzo fajne i ciekawe lekcje tworzy Sandra- możecie sprawdzić je tu, oraz Beata, która ma już w tym dość duże doświadczenie- link tu.

Ale jeśli masz trochę czasu i chęci to gorąco zachęcam do spróbowania stworzenia swoich gotowych lekcji.

Ja najczęściej pomysły czerpię z YouTube albo wiadomości. Czasami jakiś temat akurat jest na topie i wtedy internet ocieka rozmaitymi artykułami, filmikami i innymi materiałami na ten temat- szkoda nie skorzystać 🙂

Inne pomysły czerpię ze swoich lekcji, kiedy widzę, że jakiś problem często się powtarza na wielu zajęciach i u wielu osób. Może to być zagadnienie gramatyczne, albo słownictwo na jakiś temat. Wtedy staram się znaleźć i dopasować jakieś materiały pod dane zagadnienie, tak aby zapewnić uczniom więcej praktyki i utrwalenia.

Jeśli macie jakieś pytania na temat tworzenia gotowych lekcji to śmiało pytajcie w komentarzach albo przez mój instagram. Mam nadzieję, że ten post okaże się wam pomocny i trzymam kciuki za tworzenie! 🙂


linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram