10 marca, 2020

Why Starbucks failed in Australia? Gotowa lekcja B2/C1

Ja, tak samo jak inni lektorzy, uwielbiam gotowe lekcje, ale również lubię je sama tworzyć. Kiedy tylko trafię na ciekawy materiał video, lub artykuł i widzę w nim potencjał na lekcję oraz nowy zastrzyk słownictwa, od razu mam wizję i ochotę się za niego zabrać. Lecz niestety, czas moim wrogiem i czasami trochę to trwa, zanim się w końcu za to zabiorę.

Od jakiegoś czasu również zaczęłam się tymi gotowymi lekcjami dzielić z innymi. Bo skoro misją (lektorów) jest let’s teach them English, to powinniśmy się w tym wspierać. Oczywiście jeśli ktoś ma ochotę korzystać z nich samemu w domu, to jak najbardziej też się nadają 🙂 A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o samodzielnej nauce w domu to zajrzyj tutaj. Znajdziesz tam więcej materiałów i wskazówek jak skutecznie i samodzielnie rozwijać umiejętności językowe.

Co ćwiczymy w tej gotowej lekcji?

Tak, tym razem miły, a zarazem obszerny temat. Tematy na jego temat się nie kończą 🙂 Ta gotowa lekcja ma na celu nauczenie się około 10-15 nowych angielskich słów. Dzięki video, mamy kontekst, który jest bardzo ważny przy przyswajaniu nowego słownictwa.

Oczywiście kolejnym celem jest speaking. Pytania staram się układać w taki sposób, aby można było je rozwinąć i “popłynąć”. Nauczyciel może oczywiście modyfikować je na swój sposób w zależności od poziomu lub upodobań kursanta. Dla uczących się samodzielnie polecam odpowiedzieć na te pytania pisemnie lub nagrać swoją wypowiedź na dyktafon i potem odsłuchać. Moim celem jest, aby każdy coś z takiej gotowej lekcji wyniósł i zapamiętał.

Dzięki tej lekcji ćwiczymy również listening and comprehension, czyli w tym przypadku oglądanie i słuchanie ze zrozumieniem. Im więcej zmysłów zaangażujemy w naukę, tym bardziej będzie ona efektywna. Video można obejrzeć na lekcji dwukrotnie, bądź drugi raz zadać do domu, aby kursant mógł na spokojnie je obejrzeć i zatrzymać tam gdzie jest pod górkę lub przesłuchać raz jeszcze. Z niektórymi kursantami wystarczy raz, a z innymi minimum dwa, jeśli są na niższym poziomie.

Słownictwo ćwiczymy tu podczas oglądania i słuchania, następnie w kontekście- gap filling. Na końcu łączymy je w pary z ich znaczeniami w języku angielskim. Dodatkowo, możecie zadać napisanie zdań z użyciem tych słów, aby lepiej się utrwaliły. Takie rzeczy dobieramy już w zależności od poziomu i wydajności naszych uczniów.

O czym i skąd jest ta gotowa lekcja?

Video pokazuje jak i dlaczego znanej sieć kawiarni Starbucks nie udało się utrzymać w Australii. Co poszło nie tak, co się do tego przyczyniło itd. Myślę, że dla fanów kawy jest to strzał w dziesiątkę i przyjemna lekcja. Również osoby działające w marketingu lub managemencie mogą tu znaleźć coś dla siebie. A poza tym, również inni, którzy są na poziomie od B2 w górę :).

Materiał został zaczerpnięty z kanału CNBC na Youtubie. Możecie tam znaleźć wiele interesujących materiałów i wykorzystywać jako ćwiczenie zanurzenia się w język (immersion).

Jeśli chcecie więcej, zaglądajcie w zakładkę Gotowe Lekcje na moim blogu. Co jakiś czas będą się pojawiały nowe. Jeśli macie jakieś pomysły na tematy gotowych lekcji, które można wykorzystać, let me know in the comments 🙂 A na tą chwile dajcie znać jak poszła ta lekcja, jeśli ją wykorzystacie.

Poniżej znajdziecie wersję PDF dla nauczyciela z odpowiedziami, wersję PDF dla ucznia oraz materiał video. Dodatkowo jest link do krótkiego artykułu o coffee shop chains in Europe. Jeśli chcecie poszerzyć lekcję o czytanie to możecie to wykorzystać. Nawet jeśli ma to być tylko krótkie przeanalizowanie tekstu i wyłapanie najważniejszych informacji o sieciach kawiarni- kiedy i gdzie zostały założone, ile ich jest w Europie itd.

Życzę udanych zajęć!

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram